ارزش علم و عالم از دیدگاه قرآن
 
mazhabi
دنیای مطالب
 
 

تعریف علم و ارزش علم و عالم از دیدگاه قرآن

به نظر می رسد، علم نوعی استدلال منطقی برای توصیف، تفسیر، توضیح، تبیین و شناخت پدیده ها و واقعیت های موجود در عالم خلقت است که همراه با مشاهده و تحلیل می باشد. به وسیله علم می توان موجودات جهان را استدلالی دسته بندی، و قوانین و روابط حاكم در بین آن ها را شناسایی كرد. كه نتیجه آن ساده شدن انجام كارها و شناخت پدیده هاست. به وسیله علم می توان در مورد جهان مادی قضاوت كرد كه چگونه هست و چه صفاتی دارد. و چگونه نیست چه صفاتی ندارد. هر دانشمندی بنابر اطلاعات زمان خود و تحقیقاتش نظریه های داده كه تا زمان بطلانش، كاربرد داشته است. اما نظریه هایی که منطبق بر آیات الهی است، بطلان ناپذیر است.


یكی از صفات مهم مسایل علمی آزمون پذیری است و این آزمون می تواند در زمان های مختلف نتیجه یكسان داشته باشد. و هر كس آن آزمایش ها انجام دهد، همان نتیجه را می گیرد. یكی دیگر از صفات مسایل علمی«تكرار پذیری» است، یعنی مسایل علمی یك بار اتفاق نمی افتد. چندین بار هم می توان تكرار كرد. و همان نتیجه را گرفت. یكی دیگر از صفات مهم مسایل علمی استدلالی بودن آن است. هر كس راه استدلال را یاد بگیرد، می تواند به نتیجه مورد نظر برسد. یكی دیگراز صفات مهم مسایل علمی قابل مشاهده بودن هستند. و هر كس می تواند مراحل انجام را مشاهده كند و به نتیجه مورد نظر برسد. یكی دیگراز صفات مهم مسایل علمی پیش بینی نتیجه با توجه به مقدمات است. اگر مقدمات تغییر كند، نتیجه هم تغییر خواهد كرد.

فكر، گفتار و رفتار پیامبر اعظم(ص) علمی است، آن هم از نوع مطلوب، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر انفلاب اسلامی می فرماینددر پیامبر اعظم(ع)، علم همراه اخلاق هست

برای اطلاعات بیشتر، چند تعریف از علم كه در بین بزرگان رواج دارد، آورده می شودعلم عبارت است از: حقیقت، و معرفت، و یقین و ادراك. و به همین جهت است كه گفته اندعلم، ادراكی است جازم و قطعی كه مطابق با واقع باشد. یا عبارت است از ادراك شیء بطور حقیقی. علم به معنی مطلق، ادراكی است كه شامل تصور و تصدیق می باشد. و دانشمندان گفته اند كه:علم، حصول صورت شیء است در عقل

«علم، نظامی است كه بر واقعیات بنا شده است

«علم حقایقی است كه در نفس لمس و احساس می شود. برای دست یابی به علم باید به مشاهده و تحلیل پرداخت. و آن چه [در این جا] مهم است دست یابی به تحلیل هاست كه در نتیجه آن، لمس و احساس واقعیات در نفس ایجاد می شود. دست یابی به حقایق وقتی صورت می پذیرد كه فرد قدرت استنباط و یا تحلیل داشته باشد. قدرت تشخیص و ارزیابی وقتی به دست می آید كه فرد با مبدء هستی ارتباط روحی برقرار كند و فقر خود و غنای او را لمس نماید. دست یابی به سرچشمه های خلقت، علم و آگاهی ایجاد می نماید

«شناسایی با قاعده پدیدهای طبیعی و مطالعه عقلانی روابط بین تظاهرات و خواص این پدیده ها به منظورهای غیر انتفاعی»

«علم معرفتی است منظم كه با روش های معینی بدست می آید و قوانین یا روابطه پایدار واقعیت ها را بیان می كند

ارزش علم و عالم از دیدگاه قرآن

اسلام به علم و عالم اهمیت فراوانی داده است. چون ریشه علم از جنس فهمیدن است. خدا در فرآن با مقایسه مقام کسانی كه می دانند و کسانی که نمی دانند، می فرمایدهل یستوی الذی یعلمون و الذین لایعلمون» آیا برابرند كسانی كه می دانند با كسانی كه نمی دانند.

عالم ازنظر قرآن كریم كسی است كه می داند، و به دانسته هایش عمل می نماید. كسانی كه به مرتبه عالم بودن می رسند تعدادشان بسیار كم است. قرآن هم در چندین آیه این مطلب را گوشزد مردم می نماید، كه اكثریت نمی داننداكثرهم لایعلمون » به همین علت سفارش شده است كه باید از كسانی كه به مرتبه دانستن می رسند، قدردانی شایسته شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتون خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان mazhabi و آدرس loveallah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 138
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 140
بازدید ماه : 426
بازدید کل : 39923
تعداد مطالب : 253
تعداد نظرات : 33
تعداد آنلاین : 1